Kiedy towar się nie sprawdza

Zdarza się, że zakupiony przez nas towar nie spełnia naszych oczekiwań. Z różnych powodów. Spodziewaliśmy się innych właściwości, daliśmy się nabrać reklamie, nie przeczytaliśmy czegoś uważnie. Pytanie – co mamy wtedy robić.

Czy możliwy jest zwyczajny zwrot towaru?

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania z powrotem towaru, który nie jest wadliwy. Cóż więc robić. Sprawa wygląda inaczej, kiedy zakupiony towar jest wadliwy. Wtedy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwracany towar, ale też pod pewnymi warunkami. Warunkami w ramach reklamacji złożonej na zasadach rękojmi. A co to znaczy towar wadliwy. Ściślej chodzi tu o towar niezgodny z umową. Chodzi tu o towar, który jest uszkodzony, inny niż ten, który zamawialiśmy itp. Poza tym wiele zależy od sklepów.

Jeśli chodzi o zwrot towaru jedne sklepy stwarzają trudności, a inne nie.

Niektórzy sprzedawcy zastrzegają i zostawiają kartkę w widocznym miejscu, że zwrot towaru możliwy jest w terminie 30 dni od dnia zakupu. Sprzedawca ma do tego prawo. Inaczej sprawa wygląda, kiedy towar został zakupiony poza lokalem należącym do przedsiębiorstwa. Mógł to być na przykład pokaz organizowany w szkole, hotelu, na rynku. Podobnie jeśli towar został zakupiony na odległość, czyli na przykład w sklepie internetowym. W takiej sytuacji kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. A zwrot towaru musi się odbyć w ciągu kolejnych 14 dni.

Czy więc zwrot towaru jest możliwy?

Niestety, ale tutaj jesteśmy zdani na łaskę i niełaskę sprzedającego. Oczywiście poza paroma wyjątkami opisanymi wyżej. Ale normalnie to sprzedawca decyduje czy nam towar zwróci czy nie. W tym miejscu należy zaznaczyć, że jeśli chcemy zwrócić towar to powinniśmy mieć ze sobą dowód zakupu – paragon lub coś innego.

Różne sklepy umożliwiają zwrot towaru, ale na przykład w określonym terminie. A ten już zależy od sklepu. Są takie sklepy, które umożliwiają zwrot towaru nawet po dwóch miesiącach. A są takie, które umożliwiają zwrot towaru tylko po dwóch tygodniach. Prawo pozwala sprzedawcom na takie praktyki. I tu niewiele możemy zrobić, jeśli cokolwiek możemy.

Pewnym rozwiązaniem jest zawczasu zorientować się jak wygląda kwestia zwrotów w określonym sklepie. Co innego jeśli znamy sklep od jakiegoś czasu. Wtedy możliwym będzie zorientowanie się i nawet dogadanie ze sprzedawcą. Wiele zależy jeszcze od tego czy jest to duży sklep sieciowy, czy też raczej mały osiedlowy. W sklepach sieciowych obowiązują pewne procedury. W małych, osiedlowych sklepach jest to raczej kwestia porozumienia się ze sprzedawcą. Zależy jakie mamy z nim relacje. Jeżeli mamy dobre relacje, a sprzedawca ma akurat dobry humor to nie ma problemu – przyjmie zwrot towaru. Jeśli nie – no cóż. Będziemy bardziej uważać na przyszłość.

Czasem można się wykłócać ze sprzedawcą, czasem można go wybłagać, negocjować z nim. Ale lepiej zawczasu zorientować się z czym mamy do czynienia. To najlepsze rozwiązanie, które pozwoli nam uniknąć wielu przykrości w przyszłości.

 

Dodaj komentarz