Transport towarów jest to bardzo ważny element współczesnej gospodarki. Wbrew pozorom jest on niemal tak samo ważny, jak na przykład produkcja przemysłowa. Dostawy nieprzerwane surowców pozwalają w zasadzie na funkcjonowanie na przykład przemysłu. Z drugiej strony dzięki transportowi możemy wytworzone towary sprzedawać. Obecnie trudno byłoby znaleźć takie miejsce na świecie, do którego nie można byłoby w jakiś sposób dostarczyć zamówionych przez klienta towarów. Cały ciąg transportowy od załadunku towaru na przykład w fabryce do momentu rozładunku towaru u klienta, nazywamy ciągiem logistycznym lub łańcuchem logistycznym. Najczęściej w tym łańcuchu pożądane jest optymalne planowanie załadunków lub transportów. Minimalizuje to koszty, ma również wpływ na jak najlepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, a co za tym idzie, również jest to sposób bardziej przyjazny dla środowiska. W logistyce czasem zachodzi jednak [potrzeba wykonania transportu ekspresowego.
Co to jest transport ekspresowy?
Zrozumienie tego, co to jest transport ekspresowy, wymaga zrozumienia organizacji transportów standardowych. Wbrew pozorom jest to bardziej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać. Z punktu widzenia osoby transport zlecającej, zamawiamy auto i po załadunku towaru nie martwimy się niczym. Pomiędzy załadunkiem u nas a ostatecznym rozładunkiem dzieje się wiele. Im dłuższy transport, tym większy poziom skomplikowania. Podobnie będzie z transportem ekspresowym, choć co do zasady, polega on właśnie na maksymalnym uproszczeniu przepływu towaru. Inaczej nieco wygląda transport standardowy krajowy i międzynarodowy. Inaczej również wygląda ekspresowy transport międzynarodowy. Dobrze to zrozumieć na odpowiednim przykładzie.
Przykład transportu regularnego
Załóżmy, że zlecamy transport na za tydzień, na trasie na przykład z Wrocławia do Mexico City w Meksyku. Sam fakt, że zlecamy transport z wyprzedzeniem, powoduje, że cena jest mniejsza i zaplanowanie takiej trasy jest prostsze. Do naszej fabryki podjeżdża samochód, który ma na naczepie towar również od innych klientów. Towar ten najczęściej jedzie w różnych kierunkach, auto nim załadowane zbiera z danego obszaru ładunki. Najlepiej, aby finalnie zostało załadowane do maksimum. Taki samochód jedzie następnie do bazy przeładunkowej, gdzie jest ładowane na inne auto, które grupuje towar jadący w tym samym kierunku, czyli na przykład do portu morskiego w Niemczech czy do Rotterdamu. Tam towar ładowany jest na odpowiedni kontener i statek, a następnie w danym porcie jest rozładowywany. Kolejne etapy podróży mogą się odbywać za pomocą pojazdów drogowych i szynowych. W zależności od odległości portu do docelowego miejsca, stacji przeładunkowych może być jeszcze kilka. Finalnie towar dociera do odbiorcy po około ośmiu tygodniach.
Międzynarodowy transport ekspresowy
Transport ekspresowy na trasie międzynarodowej podobnie jak transport krajowy lub międzynarodowy ale nie między kontynentami jest zlecany zazwyczaj wtedy, kiedy mamy jakiegoś rodzaju sytuację awaryjną. Załóżmy, że w naszej fabryce ulega awarii kluczowa maszyna. Z tego powodu nie możemy wysłać do Meksyku towaru tak, aby był na czas. Grozi to naszemu klientowi karami za opóźnienia, a to grozi, że sami zostaniemy obciążeni kosztami. Dodatkowo możemy zepsuć sobie dobre relacje z klientem, który jest dla nas kluczowy. W takiej sytuacji decydujemy się na transport ekspresowy. Ekspresowy transport międzynarodowy na wspomnianej trasie może skrócić czas dostawy z ośmiu tygodni do pięciu dni.
Auto wysłane do nas, bardzo często tylko po nasz ładunek, odbiera go w trybie pilnym. W tym samym czasie spedytor sprawdza wolną przestrzeń ładunkową na najbliższym samolocie towarowym lecącym do Meksyku lub w jego pliską okolicę. Następnie auto albo jedzie do bazy w celu przeładunku na auto zbiorcze (jeśli jest czas) lub od razu na lotnisko. Podobne procedura odbywa się po wylądowaniu. Auto bez zbędnych przeładunków jedzie prosto do klienta.