Sezon wymiany opon zależy wyłącznie od warunków pogodowych. Szczególnie w naszym kraju aura lubi płatać figle, a pierwszy śnieg w dotychczas ciepłym październiku czy niespodziewana kwietniowa burza śnieżna potrafią zakłócić grafik pracy w więcej niż jednym warsztacie. Pierwsze oznaki zmieniającej się pogody sprawiają, że klienci wlewają się falą do garażu, oczekując realizacji zadania w ciągu kilkudziesięciu minut. To pracowity czas dla osób pracujących w branży oponiarskiej.
Chcąc dokonać wymiany opony, klienci często pytają o ich stan techniczny, ale rzadko zdają sobie sprawę, że samo ogumienie nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na jazdę. Komfort i bezpieczeństwo zależą również od ich prawidłowego montażu, wyważenia oraz dokręcenia. Dlatego zastosowanie wysokiej jakości balanserów czy prawidłowy montaż przeciwwag to ważne czynniki w tym obszarze.
Wymiana opon w samochodzie – kiedy stanowi niezbędny zabieg?
Powszechnie uważa się, że letnie opony należy montować, gdy średnia dzienna temperatura przekracza 7°C. Niestety, te wytyczne są trudne do włączenia do harmonogramu ze względu na zmienną pogodę, gdy naprzemiennie zima i wiosna dają o sobie znać. Z tego powodu nie zaleca się zmiany opon letnich po pierwszych dniach, gdy temperatura przekracza 7°C, a warto nieco poczekać.
Jak wymienić opony w samochodzie? Potrzebne narzędzia
Wśród narzędzi niezbędnych podczas zmiany opon w aucie wymienia się:
- podnośnik lub lewarek – podstawowy zestaw do wymiany opon musi zawierać jeden z nich. Występują w różnych rozmiarach oraz o odmiennych nośności czy właściwościach. Do wymiany opon we własnym garażu zwykle wystarcza model o nośności co najmniej 2 tony. W grę wchodzi również maksymalna wysokość podnoszenia. Opisuje odległość od ziemi, gdy podnośnik jest całkowicie wysunięty. Dlaczego zmiana opon jest tak ważna? Jeśli wysokość uniesienia Twojego samochodu jest zbyt niska, nie uzyskasz prawidłowego kąta ustawienia pojazdu. Efekt: opony nie będzie można zdjąć. Przed zakupem podnośnika zapoznaj się z informacjami w instrukcji obsługi samochodu, aby uzyskać informacje o prawidłowej wysokości podnoszenia dla Twojego auta;
- klucz – pozwala odkręcić stare koła i dokręcić nowe. Większość samochodów jest standardowo wyposażona w tego typu element. Zazwyczaj znajduje się w specjalnym schowku pod podłogą bagażnika lub w jego ścianie. Bardzo ważne jest, aby klucz do kół był wykonany z wysokiej jakości materiału. Warto wybrać model powstały z wytrzymałego stopu metalu, który z czasem eliminuje ryzyko wygięcia czy korozji. Gumowa rączka zapobiegnie wyślizgiwaniu się narzędzia podczas obracania i dokręcania koła. Klucze teleskopowe oraz krzyżakowe to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie w przypadku konieczności wymiany ogumienia na drodze. Aby przyspieszyć i ułatwić sobie pracę, gdy planujesz samodzielnie zmienić koła w garażu lub warsztacie, możesz zaopatrzyć się w model udarowy lub pneumatyczny, którym posługuje się mechanik warsztatowy;
- łyżki do wymiany opon – umożliwiają bezpieczny montaż i demontaż ogumienia z felg. Dzięki temu możliwe jest sprawne przełożenie stopki na krawędź felgi.
- wiadra montażowe – wymaga się ich do wszystkich usług w obszarze opon, m.in. na stacjach utwardzania i wymiany. Ułatwiają zdejmowanie ogumienia. Tego typu elementy wykonane są z odpowiedniej stali wysokiej jakości, co stanowi gwarancję jakości, długowieczności produktu, a także odporności na odkształcenia czy korozję.
Jak wymienić opony w samochodzie? Czujniki ciśnienia
Decydując się na zakup nowego samochodu, musisz pamiętać, że wymiana opon z czujnikami jest droższa niż używanie modeli konwencjonalnych. Ile kosztuje takie rozwiązanie? Oczywiście, cena zależy od konkretnego warsztatu. Możesz się jednak spodziewać, że wymiana koła na czujnik ciśnienia będzie o 50% lub nawet 100% droższa niż w przypadku zwykłego koła. Zazwyczaj realizacja takiej usługi kosztuje o około 60-70% więcej.
Warto wspomnieć, że czujnik ciśnienia w oponie należy zresetować przy zmianie opony i zjeżdżaniu z felgi. Wulkanizatorzy powinni o tym dobrze wiedzieć, ale pamiętaj o tym przy odbiorze samochodu. Co więcej, w przypadku wymiany całego koła z czujnikiem ciśnienia należy ponownie wprowadzić numer identyfikacyjny czujnika.